6. KUND, DETALJVARUHANDELN
”Vi har försökt fasa ut vårt gamla välfungerande hemmabyggda system, som används av ca 100 000 medarbetare i 28 länder och som är kritiskt för 95 % av den totala försäljningen, många gånger utan att lyckas. Nu måste det ske men hur ska vi få handlingskraft och momentum?”
divM tog på sig rollen att tillsammmans med beställaren analysera vad som behövde göras genom att först skapa medvetenhet och prioritet kring behovet för att sedan ta fram och starta upp det program som divM sedan dess fått förtroendet att driva. Syftet med programmet är att säkra kontinuitet i affärsverksamheten, men också att möjligöra och hantera den framtida planerade tillväxten. Detta gör man genom att i ca 25 egna projekt och ca 40 beroende-projekt säkerställa att all den funktionalitet som finns i nuvarande system utvecklas och tas omhand i antingen befintliga eller nyutvecklade lösningar och program. Hela programmet, som startade 2013 beräknas ta ca 8 år.
5. KUND, FÖRPACKNINGSINDUSTRIN
”Våra kunder är vana vid att vi i stort sett skänker bort våra servicetjänster och
vi har ingen modell för hur vi ska omvandla service till framgångsrik business”
Detta var 2012/2013 och målet var att tredubbla nettovinsten på försäljningen av servicetjänster till 2020. divM tog rollen som projektledare för att tillsammans med processutvecklare, marknadsutvecklare samt personer inom Service Organisationen analysera och benchmarka hur man på ett tidseffektivt sätt skulle kunna erbjuda vinstdrivande service med hög kvalitet till marknaden, där man också utvecklade servicen i nära samarbete med kunderna. Slutleveransen blev en process för utveckling av service som fram till idag har använts i ett stort antal olika projekt.
4. KUND, KRAFTBRANSCHEN
”Den här gången måste vi förbereda oss väl genom att skapa förutsättningar för att kunna planera och riskhantera redan från början och inte som förra gången, konstant släcka bränder genom hela projektet – hur förbereder vi oss bäst, kan ni hjälpa oss?”
divM tog rollen som ledare för en serie workshops. Syftet för dessa var att dels utveckla och etablera en gemensam bas hos hela projektteamet vad gäller planering och riskhantering och dels att användas i målet att utveckla och kommunicera övergripande projekttidplaner och riskregister för projektet som helhet. Tillsammans med en genuint dedikerad huvudprojektledning, kunde denna höga ambition för detta flermiljardersprojekt realiseras. I efterhand kunde vi konstatera att projektet inte missat en enda milstolpe och att det var ett av de mest lyckade projekten i företagets historia.
3. KUND, PROCESSINDUSTRIN
”Vi behöver förtydliga och implementera tydliga roller och ansvar i vår globala organisation – det är tydligt för oss att vår drivkraft och riktning lider av att våra kompetenta medarbetare inte vet vad som förväntas av dem – kan ni hjälpas oss definiera, förankra och implementera detta tillsammans med oss?”
divM tog rollen som ansvarig projektledare för att tillsammans med ledningsgruppen identifiera den organisation, för vilken roller och ansvar definierades och sedermera implementerades med minsta möjliga friktion. Nyckelorden för denna lyckade utrullning var kompetens, erfarenhet och en kontinuerlig och oförtröttlig involvering av intressenter på alla nivåer samt skapandet av i organisationen väl förankrade ambassadörer för implementationen på alla nivåer.
2. KUND, KRAFTBRANSCHEN
”Kunden och vi, såväl som vi och våra underleverantörer står mycket långt ifrån varandra. Förväntningarna är felställda och trycket på projektteamet högt från såväl kund som interna intressenter. Leveransen har gått i stå – Vi behöver någon som kan definiera var problemet är och leda oss ut ur dödläget och in i leverans?”
divM tog rollen som ansvarig projektledare för landinstallationerna i högvoltsprojektet, med primär roll att freda den interna projektorganisationen från intressenternas tryck och få den att fungera och börja leverera. För att detta skulle ha en chans att lyckas krävdes en normalisering av relationerna mellan kund, leverantör och underleverantör. Genom att arbeta med relationen för att skapa förutsättningar för en dialog samt genom att börja göra det vi sa vi skulle göra och i tid med kvalitet, etablerades successivt en god bas av förnyat förtroende mellan samtliga i projektet. Projektteamet levererade ett komplett och högkvalitativt tekniskt resultat och fick en nöjd kund samt goda vitsord från såväl kund som underleverantörer.
1. KUND, FÖRPACKNINGSINDUSTRIN
”Tidigare försök att producera en billig såväl som kvalitetsvärdig produkt har misslyckats.
”Time To Market” (TTM) är kort – kan ni hjälpa oss?”
divM tog rollen som ansvarig projektledare att utveckla och industrialisera denna nya produkt – en förslutning/kork. Kundkravet var att skapa en ny billig kork av hög kvalitet, anpassa såväl befintliga som framtida förpackningsmaskiner och dessutom korta TTM. Projektteamet lyckades skapa en kork som resulterade i ett diplom för ergonomisk utformning (Reumatismförbundet) samtidigt som teamet lyckades sänka den projicerade produktkostnaden och dessutom korta TTM med 5 månader (total projekttid 16 månader). divMs seniora projektledarkompetens och förmåga att sätta sig in i den väsentliga tekniska kunskap som krävdes genom hela värdekedjan var nycklarna till att kunna leda projektteamet till ett framgångsrikt resultat, trots kraftig tidspress från såväl marknad som interna intressenter.