2. KUND, KRAFTBRANSCHEN
”Kunden och vi, såväl som vi och våra underleverantörer står mycket långt ifrån varandra. Förväntningarna är felställda och trycket på projektteamet högt från såväl kund som interna intressenter. Leveransen har gått i stå – Vi behöver någon som kan definiera var problemet är och leda oss ut ur dödläget och in i leverans?”
divM tog rollen som ansvarig projektledare för landinstallationerna i högvoltsprojektet, med primär roll att freda den interna projektorganisationen från intressenternas tryck och få den att fungera och börja leverera. För att detta skulle ha en chans att lyckas krävdes en normalisering av relationerna mellan kund, leverantör och underleverantör. Genom att arbeta med relationen för att skapa förutsättningar för en dialog samt genom att börja göra det vi sa vi skulle göra och i tid med kvalitet, etablerades successivt en god bas av förnyat förtroende mellan samtliga i projektet. Projektteamet levererade ett komplett och högkvalitativt tekniskt resultat och fick en nöjd kund samt goda vitsord från såväl kund som underleverantörer.